TIVOLI 1

Voorbeschouwing

Tivoli is er op gebrand de laatste vlam van Riethoven te doven

BAS LEATOMU·VRIJDAG 17 FEBRUARI 2017 Zondag staat de topper tussen Tivoli en Riethoven op het programma, de nummers 1 & 2 van de 5e klasse. Na 12 speelrondes kon de stand worden opgemaakt, Tivoli is 1 van de voornaamste ploegen die kans maken op de titel. Riethoven ademt in de nek van de Eindhovense ploeg en met maar 4 punten achterstand, kunnen zij zondag bij winst de concurrentie flink pijn doen. Tivoli is strijdbaarder dan ooit en ik sprak met 1 van de sterkhouders dit seizoen en een van de meeste opvallende & spraakmakende voetballers in het amateurvoetbal: Niek Leatomu. De rechts\linksback van Tivoli 1, gaat wederom gebukt onder een blessure en het is de zoveelste tegenvaller voor hem dit seizoen. Toch klinkt de 25 jarige student optimistischer dan ooit.

Afwezigheid

“Gelukkig voor Riethoven speel ik zondag niet mee” Klinkt het grappend uit de mond van de rechtsback. Ook zonder hem maakt Tivoli een goeie kans om de 3 punten te pakken zondag. De selectie is zo aan elkaar gewaagd, dat er voor bijna elke positie wel een geschikte vervanger klaarstaat. Dit is natuurlijk ook de grootste valkuil voor dit team, want hoe houdt de trainer iedereen tevreden ook als ze niet spelen? “De sfeer in het team is uitstekend en ook de onderlinge relatie met de jongens uit het 2e is goed. Ook de gun factor is aanwezig, als iemand niet speelt gunt hij het zijn vervanger wel, dat heeft Hans goed gedaan vind ik. Via de groepsapp probeer ik nu, tijdens mijn blessure, iedereen te motiveren voor zondag en zo mijn steentje bij te dragen”. Het is wel duidelijk dat als Tivoli zondag als 1 team op het veld staat Riethoven het nog knap lastig krijgt.

Doorslaggevend

“Het middenveld zal zondag de doorslag gaan geven, denk ik”. Met krachtmensen als Remy Wooding & Ralf Walravens op het middenveld, is het voor elke tegenstander lastig om hier doorheen te voetballen. Als zij een goede dag hebben is Tivoli dan onverslaanbaar? “Tuurlijk zijn zij van onschatbare waarde voor dit team, maar met Hans is het altijd maar de vraag wie er speelt op het middenveld. Ook loopwonder en voetbalgenie Joey van Hoof kan bepalend zijn op het middenveld, al speelt hij soms ook geniaal op de flankposities. Zoals ik al zei, de concurrentie is gewoon moordend in dit team en het is aan de trainer om te bepalen wat de sterkste opstelling is zondag. Het is wel duidelijk dat Tivoli een sterke en brede selectie heeft en week in week uit keihard trainen om steeds de sterkste spelers op te kunnen stellen.

Riethoven

Tivoli staat ongeslagen bovenaan in de 5e klasse en Riethoven bekleed de 2e plaatst met 4 punten minder, hoe denk je over de aankomende tegenstander van zondag? “Riethoven uit was een van onze eerste wedstrijden dat we samenspeelde en was het natuurlijk nog zoeken voor ons. We begonnen sterk, maar zij groeide echt in de wedstrijd. Bij een 0-1 voorsprong kregen we een rode kaart, en met nog 20 minuten te spelen was het voornamelijk tegenhouden. Door een scherpe counter maakte we de 0-2 en was de wedstrijd gespeeld”. De teams zijn dus erg aan elkaar gewaagd deze zondag en het beloofd een hele mooi wedstrijd te worden. Denk je dat het anders wordt dan de 1e wedstrijd of hetzelfde spelbeeld? “ Ik verwacht wel dezelfde soort wedstrijd alleen een sterker Tivoli, we spelen nu in een vrijwel vaste opstelling en formatie elke wedstrijd, waardoor iedereen op elkaar is ingespeeld en in de uitwedstrijd was dit totaal niet het geval. Toch ben ik wel benieuwd wat tacticus Sander Bosch hier tegenover gaat stellen, saai zal de wedstrijd in ieder geval niet worden”. Zondag kan het misschien allemaal al beslist worden in de 5e klasse, zolang de spelers hun hoofd erbij houden en iedereen op en top gefocust is.

Feest

“Het klinkt misschien als een slap excuus, maar de zondag ervoor heeft onze selectie een feest dus eigenlijk hebben we punt verlies al ingecalculeerd. Een opmerkelijke opmerking uit de mond van de jonge verdediger. Toch denk ik dat jongens als Luuc Bonnema & Mike van Dijk de spelers wel kunnen aansporen om zich in te houden op dit feest, of zit ik er dan helemaal naast? “Natuurlijk zijn Luuc en Mike jongens waar iedereen tegen opkijkt, maar ik verwacht dat ikzelf toch iets meer in de pap te brokkelen heb in deze groep dan zij. Dus deze zaterdag zal ik opstaan om iedereen in het gareel te houden, zodat iedereen zondag kan vlammen en dat vuur wat Riethoven aan onze schenen wil leggen dan te kunnen blussen”. Ook de terugkeer van Jordelino Joao Bosco zal positief zijn ontvangen? “Tuurlijk is dat gewoon genieten hij is toch de club topscoorder en hij zorgt altijd voor gevaar. Ook de terugkeer van Leroy Renders op het voetbalveld is met open arme ontvangen. Ik denk dat hij heel veel kan gaan betekenen voor het Oranje leger, op de trainingen want het is toch een jongen die uitermate goed kan voetballen en beschikt over veel voetbalverstand”. Mooi om te zien dat Tivoli beschikt over zo’n schitterende groep voetballers, de individuele klasse druipt er van af maar zondag zal het als 1 team moeten functioneren. Hopelijk kunnen mannen met ervaring zoals René Lathouwers en Bas Santema zondag de jonge honden als Joey Klaassen & Jens Feskens inspireren. Individueel druipt de klasse bij deze jongens eraf, maar zondag wordt er meer gevraagd, het team belang staat voorop. Hopelijk zal het sportpark weer bruisen en zijn alle supporters aanwezig om hun team aan te moedigen. Balbezit is heilig - De Voetballende Columnist.