TIVOLI 1

Tivoli - De Bocht’80 7-0

BAS LEATOMU·DINSDAG 09 MEI 2017 Ik, tegen de rest! Van hooligan tot cultheld

Living Legend

In het hedendaagse amateurvoetbal zijn ras clubvoetballers bijna uitgestorven. Echte clublegendes als Francesco Totti & Steven Gerrard worden met uitsterven bedreigd. Bij Voetbal Sv Tivoli uit Eindhoven loopt nog wel zo’n klasbak van de oude stempel rond. Geen plek voor transfers of al die poespas, alleen het dragen van het oranje tricot is de moeite waard en zichzelf nooit boven de club geplaatst. Stef Degoey is zo’n topper. Maar de weg naar dit succes was geen gemakkelijke opgave voor de jonge Stef.

Jeugd, weggegooid talent & Hooliganisme

Als frivole peuter speelde Stef al bij de mini’s van Tivoli. Tekeningen werden altijd en alleen met de kleur oranje ingekleurd, worteltjes zijn altijd het lievelingseten geweest van Stef en of het puur toeval is of niet hij is geboren op koningsdag, de dag dat alles oranje kleurt. Op jonge leeftijd werd hij al een Cruijffiaanse voetballer met tivoliaanse bravoure genoemd. Toch was het niet alleen maar hosanna voor de opgroeiende Stef. Voetballend moest hij altijd zijn meerdere erkennen in zijn grotere broer Rick Degoey, die geboren leek voor het succes en die alles in het leven kwam aanwaaien. Terwijl Rick zijn eerste profcontract tekende onder zijn alias Kevin Strootman, verloor Stef de liefde voor het spelletje. Niet langer het grote talent van Tivoli en aan lagere wal geraakt, kwam hij in contact met Luc Verbeek, die als puber al een berucht hooligan was. Hij vangt Stef op en neemt hem onder zijn hoede, jaren lang leert hij hem de fijne kneepjes van het hooligan-vak in Engeland, het hooligan walhalla van de jaren 2000. Op 18 jarige leeftijd heeft het voetballen plaatsgemaakt voor fakkels, bivakmutsen en knokpartijen. Films als hooligans en soortgelijke zijn gebaseerd op de roemruchte periode van de 2 vrienden in Engeland. Als het in Engeland te heet wordt onder de voeten van de 2, vluchten ze terug naar Tivoli en richtte samen de Orange Tivoli Ultras op (nog altijd de meest beruchte supporters vereniging in de 5e klasse).

Grote Ommekeer

Jaren later, na vele teleurstellingen te hebben gekend in de 5e klasse met de OTU, begint het voetbal toch weer te kriebelen voor Stef, de roep naar een rustigere terug getrokken bestaan wordt steeds duidelijker. Hans Bonnema trekt naar Tivoli en neemt een hand vol spelers mee, waaronder Mike van Dijk: een inspirational-goeroe en positive-coaching man of the year. Na jaren van knokken en fakkels, was dit de persoon die Stef nodig had in zijn leven. Bijna een jaar lang hebben ze samen gewerkt aan een proces om Stef in het eerste van Tivoli te krijgen, zijn jongensdroom bij zijn allereerste liefde. Het was tijd om de voeten weer eens te laten spreken!

Cultheld-Status

Vrijdag 6 mei kwam de mail van de trainer binnen. Halverwege het lijstje, tussen al dat grof geschut aan selectiespelers, stond in hoofdletters STEF DEGOEY, kippenvel! Tegen de bocht ‘80 mocht Stef het gaan laten zien en de critici de mond snoeren. Had hij al zijn talent weggegooid of brandde er diep van binnen nog een getalenteerd vlammetje wat op het punt stond in al zijn felheid te ontbranden? De wedstrijd tegen het vele male lager geklasseerde De Bocht ‘80 was de meest cruciale seizoen, het kampioenschap lag voor het grijpen maar er moest wel gewonnen worden. Het was een stroeve 1e helft, waarbij de kampioens-zenuwen de spelers parten speelde. Stef begon op de bank, maar was gretig om in te vallen. 35 minuten op de klok, Hans wist genoeg: “Stef warmlopen, na de thee-pauze kom je erin” er waren goolen nodig en als er iemand het scoren tot een hogere kunst heeft verheven dan is het Stef Degoey wel!! De 2e helft begon, Stef begon & de goolen kwamen. De rest is geschiedenis, met 3 goolen en 2 assisten nam hij Tivoli bij de hand en bezorgde hij hen zo het eerste kampioenschap in 37 jaar tijd! Zijn oranje hart was wederom gevuld met positieve passie voor de club en uiteindelijk verwierf hij de status die hij altijd verdiend heeft, Cultheld van Tivoli.

Dream it, wish it, do it

Een geweldig jaar heeft hij doorgemaakt en zijn potentie lijkt eindeloos. Genomineerd voor de Puskas-award en sportman van het jaar. Tevens uitgeroepen tot maatschappelijk voetballer van 2017, vanwege het grote voorbeeld dat hij is voor de Tivoliaanse jeugd. Het omzetten van een jongensdroom in een succesverhaal is voor iedereen mogelijk zo blijkt maar weer. Laat dit verhaal een steunpilaar zijn voor alle Tivolianen in nood, met Stef als boegbeeld! Balbezit is heilig - De Voetballende Columnist.