TIVOLI 1

HET EERSTE – KAMPIOENEN!!

(van onze redacteur Jack Engelen)

Jawel hoor, ons 1e is erin geslaagd om met nog 2 wedstrijden voor de boeg de titel in de 5e klasse E veilig te stellen. In de uitwedstrijd op 30 april tegen LSV in Lennisheuvel (Boxtel) wisten onze jongens met 3-0 te winnen en waren daarmee onbereikbaar geworden voor de concurrentie. Onder de bezielende leiding van onze nieuwe trainer Hans Bonnema en zijn staf was het vanaf het begin van deze competitie duidelijk, dat de kwali- en kwantiteitsinjectie, die onze selectie in de zomer van 2016 had gehad, zijn vruchten zou gaan afwerpen. Tivoli werd dan ook vooraf, samen met Sterksel, bestempeld als titelkandidaat en nam vanaf 2 oktober de koppositie in om die vervolgens niet meer af te staan (met uitzondering van 5 maart, toen het tot op 1 punt genaderde Riethoven met een wedstrijd meer even 1 week de koppositie had). Maar, met een alleen kwalitatief goed team ben je er per definitie nog niet. Gelukkig is onze staf er uitstekend in geslaagd om van al die goede spelers en individuen een hecht team te maken en de juiste teamgeest te creëren om zodoende dit succes mogelijk te maken. Met nog 2 wedstrijden voor de boeg en 9 punten voorsprong op Riethoven is Tivoli niet meer te achterhalen en zijn we KAMPIOEN met de klinkende cijfers: 22 wedstrijden gespeeld, 61 punten, 75 doelpunten voor, slechts 16 tegen, 20 overwinningen, 1 gelijkspel (thuis tegen Sterksel) en 1 nederlaag (thuis tegen Riethoven). Natuurlijk zijn felicitaties nu op zijn plaats en bij deze delen we een dikke pluim uit aan de spelers, trainers en begeleiders, fans en alle betrokkenen voor dit fantastische resultaat. Mannen (en vrouwen) PROFICIAT. Je kunt deze fantastische prestatie eigenlijk wel bestempelen als een unicum voor onze club en om deze stelling te onderbouwen, zijn we even in de Tivoli geschiedenisboeken gedoken. Je zult al wel ergens gelezen hebben, dat het 37 jaar geleden is dat ons vaandelteam de laatste keer kampioen werd. In het seizoen 1979-1980 wonnen zij de titel in de 1e klasse afdeling Brabant (toentertijd de op een na laagste klasse) en promoveerden naar de 4e klasse KNVB. Misschien is het leuk om te weten, dat van onze huidige ledenlijst Fred vander Horst, Gijs Visser, Juul van Hout en Peter van Heesewijk deel uitmaakten van dat laatste kampioensteam. In dit kader is ook vermeldenswaard, dat in de tijd daarvoor ons eerste nog 7 keer meer een kampioenschap met bijbehorende promotie behaalde (1934; 1937; 1942; 1948; 1956; 1967; 1979) en dat de titel van dit jaar dus de 9e in totaal is. We gaan er nu al van uit, dat het doorbreken van de magische 10-grens volgend jaar tot de mogelijkheden behoort. Natuurlijk is het ook aardig om te weten, dat het resp. 23 en 28 jaar geleden is, dat ons 1e de laatste grote prijzen pakte. Zowel in 1988-1989 als in 1993-1994 werd een periodetitel gepakt en in de nacompetitie promotie afgedwongen. In het daaropvolgende seizoen verdwijnt het onderscheid in de klassen tussen KNVB en afdeling Brabant en worden de 1e en 2e klasse Brabant omgedoopt tot 5e en 6e klasse. In 1996 degradeerde Tivoli weer naar de 6e klasse en sindsdien vanaf 21 jaar geleden spelen we in de laagste klasse. Weliswaar wist Tivoli 1 daarna nog 3 jaar op rij een periodetitel te winnen, maar promotie bleef uit en dus waren dat slechts troostprijzen. Als de KNVB in 2001 alle 6e klassen standaard opheft, promoveren we automatisch naar de 5e, maar nog steeds laagste, klasse. In de laatste helft van ons 86-jarig bestaan hebben we dus voornamelijk geacteerd in afwisselend de onderste 3 klassen. Daarvoor was dat gemiddeld een stuk beter, want in doorsnee speelden we toen in de hogere klassen met als hoogtepunten het bereiken van de 2e klasse KNVB in 1937 en 1942 in een tijd, dat de 1e klasse nog de allerhoogste was. Tot zover de geschiedenis. Het spreekt voor zich, dat het behalen van het kampioenschap op 30 april een bijzondere gebeurtenis was en aanleiding was tot een aansluitend uitbundig feest op de Heihoef. Er was van alles geregeld en een heuse cameraploeg was erop afgestuurd om foto´s (Willem Scheenjes en Pascal Janssen) en een video (Jim Mollet) te maken. Een uitgebreid verslag van de kampioensdag van afgelopen zondag met foto’s, alsmede van het extra kampioensfeest aanstaande zondag, bewaren we voor jullie tot het volgende clubblad. De foto’s van vorige week kunnen jullie al in 2 series vinden op de website via [Media & Archief] [Archief & Historie] en dan onder [Foto & Filmalbums] of je gaat meteen naar de volgende links: http://svtivolivoetbal.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7402717/ en http://svtivolivoetbal.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7402669/ Van de wedstijd is ook een film gemaakt, maar deze was te groot om op de site te plaatsen. Er is binnenkort wel een DVD te verkrijgen met daarop een fotoshow en filmverslag.