HISTORIE

Groen licht voor Park & Ride in zuiden van Eindhoven

Er komt een Park & Ride voor 600 auto's aan de Aalsterweg in Eindhoven. De gemeenteraad heeft daar

dinsdagavond groen licht voor gegeven.

Bijna alle fracties staan positief tegenover het plan. Ze denken, net als het stadsbestuur, dat het één van de manieren is om het autoverkeer in de binnenstad terug te dringen. Dat is uiteindelijk beter voor de leefbaarheid en de luchtkwaliteit, stellen de partijen. Ook moet het de files op de Aalsterweg verminderen.

Beschikbare plekken

Wel hebben diverse partijen nog twijfels bij het beschikbare aantal parkeerplekken. Sporters op de Genneper Parken kunnen de eerste vijf uur gratis hun auto kwijt in de garage, en een deel van de parkeerplekken elders in het park worden opgeheven. 'Het is de vraag of er dan nog genoeg plekken overblijven voor mensen die de binnenstad willen bezoeken en hier hun auto neer willen zetten. De P&R staat bij sportvelden, en op zaterdagen willen sporters hier ook parkeren', zegt Linda Hofman.

Exploitatie

Het gebrek aan plekken zou ook vervelend kunnen uitpakken bij de exploitatie van de garage, een lastige nu de gemeente krap bij kas zit, zeggen onder meer VVD en PvdA. De tarieven mogen namelijk niet al te hoog zijn, om mensen daarmee te kunnen verleiden om van de garage gebruik te maken. Tegelijkertijd brengt een beperkt aantal parkeerplekken ook te weinig geld in het laatje.

Verhuizing

De P&R komt op de plek van voetbalclub RPC. Die vereniging moet verhuizen naar sportpark Heihoef, bij voetbalclub SV Tivoli. De parkeergarage biedt ook plek aan een nieuwe ambulancedienst van de regionale GGD. Die vertrekt aan de Deken van Somerenstraat, omdat daar een nieuw wooncomplex wordt gebouwd. De voetbalclubs hebben getekend voor een nieuw leven op de Heihoef. Enthousiast zijn er er nog niet over. 'Het is eigenlijk te krap hier voor twee voetbalclubs', zegt Tivoli-voorzitter Dré Rennenberg. 'Het wordt passen en meten. Het vraagt nauwe samenwerking', zegt zijn RPC-college Jac Rooijmans.

Parkeerproblemen

De Eindhovense politiek wil weten of er geen parkeerproblemen ontstaan rond de Heihoef, als er straks veel meer sporters gebruik gaan maken van het sportpark. Bewoners bij de Heihoef zijn daar bezorgd over. Ook willen de fracties nadere cijfers over de P&R als het gaat om parkeerbehoefte, capaciteit en de financiële haalbaarheid. Wethouder List belooft dit najaar met de cijfers te komen. In totaal kost de garage 20 miljoen euro. Het leeuwendeel wordt betaald met subsidies van rijk en provincie. Ook komt er 3 miljoen uit huuropbrengsten van de GGD. De resterende 3 miljoen moet de gemeente door middel van inkomsten uit parkeergelden zelf bekostigen Bron: STUDIO40 05 september 2018