TIVOLI 90 JAAR

SV TIVOLI 90 JAAR

PERSBERICHT/WEBSITE

(van Marc van Hout/Jack Engelen)

Op 16 maart 1931 werd SV Tivoli opgericht en bestaat nu dus 90 jaar. De Sport Vereniging Tivoli ontleent haar naam aan de toentertijd nog bij Geldrop behorende wijk Tivoli. Tivoli was vóór de dertiger jaren een landgoed van de Geldropse baron van Tuyll van Serooskerken en de naam Tivoli is waarschijnlijk afkomstig van het Italiaanse stadje Tivoli (oorspronkelijk Tibur), dat bekend stond als een mooi buitenverblijf. In mei 1928 werd dat landgoed aangekocht door de toenmalige Eindhovense Woningbouwstichting “Thuis Best” en die bouwde daar arbeiders- en middenstandswoningen en zo was de wijk Tivoli geboren. De grote animator achter de oprichting is Gerrit Jan Blom, de secretaris van de toenmalige Neutrale Brabantse Bond en het eerste bestuur wordt gevormd door de heren Snelders (voorzitter), Keijzers (secretaris) en Aalpoel (penningmeester). Het allereerste speelveld is een zandvlakte achter de huidige Giraffestraat, maar door de erbarmelijke staat wordt dit veld door de bond afgekeurd en de competitie start op een veld achter de Leeuwenstraat. In de eerste 20 jaar loopt de zoektocht naar een geschikt veld als een rode draad door de historie. In 1951 kregen we dan eindelijk een vaste locatie in onze wijk Tivoli, het sportpark Verlengde Heezerweg, dat we zo’n 20 jaar zouden bespelen. In 1971 moesten we daar echter weer vertrekken vanwege geplande huizenbouw in het nieuwe plan Gijzenrooij, dat achteraf overigens pas zo’n 10 á 15 jaar later van start ging. Sportpark de Heihoef werd onze nieuwe thuisbasis en daar spelen we nu nog steeds, al zo’n 40 jaar dus. De prestaties van ons 1e elftal zijn op het hoogtepunt in de 40-er jaren, toen we regelmatig in de 2e klasse, het toentertijd op een na hoogste niveau, speelden. Later zijn we qua niveau stilletjes aan lager gemoeten naar 3e en 4e klasse niveau en in de 21e eeuw gleden we, mede door noodzakelijke “opschoon acties”, af naar de kelder van het amateurvoetbal (5e en 6e klasse). Een opleving hadden we met de komst van een aantal goede spelers en trainer Hans Bonnema in 2016, waarmee we na 37 jaar in 2017 en in 2018 voor de 9e en 10e keer in de historie kampioen werden en zo weer in de 3e klasse kwamen. Momenteel spelen we weer in de 4e klasse na een (vrijwillige) degradatie in 2020. Tot zover een korte geschiedkundige beschrijving. Alhoewel een 90-jarig bestaan geen officieel jubileum mag heten, zouden we ons 18e lustrum (of granieten jubileum) graag uitgebreid gevierd hebben. Helaas speelt dat ellendige Coronavirus iedereen nog steeds parten en kan dat op dit moment niet. Daarom zijn we blij, dat een aantal enthousiastelingen toch iets gevonden heeft in de vorm van een online “Quiz Night” op zaterdag 20 maart a.s. in het teken van het 90-jarig bestaan. In een later stadium gaan we dat ongetwijfeld nog feestelijk inhalen, want om te eindigen met de intro van ons clublied: “Tivolianen, dat zijn wij allen en daarom zijn wij zo trots”.