HISTORIE

RPC en Tivoli vrezen gedwonen samengaan op sportpark

De Heihoef Eindhoven

EINDHOVEN - De gedwongen verhuizing van voetbalclub RPC van de Aalsterweg naar de Heihoef aan de Roostenlaan -als gevolg van de voorgenomen bouw van een parkeergarage op Genneper Parken- wordt noch door RPC, noch door SV Tivoli met gejuich ontvangen. Tivoli, dat op de Heihoef twee wedstrijdvelden heeft en een trainingsveld, wil de komende jaren graag doorgroeien, zegt voorzitter Dré Rennenberg, maar ziet die droom in rook opgaan door de komst van RPC, dat 950 leden telt en nu over vierenhalf veld beschikt. Nog voor de start van het seizoen 2018/2019 zou de verhuizing zijn beslag moeten krijgen.

In het nauw

Zelfs als twee of drie grasvelden kunstgras krijgen -dat veel intensiever bespeeld kan worden- komt Tivoli in het nauw. ,,Een heel onverstandig besluit; het sportpark raakt overbelast. Twee goed functionerende clubs worden door dit plan een beetje kapotgemaakt", zegt Rennenberg, die ook grote parkeer- en verkeersoverlast voorziet voor de buurt én het Sint-Joriscollege. Ook RPC-voorzitter Jacques Rooijmans ziet de nodige problemen op zich af komen. Veel liever had RPC op Genneper Parken blijven zitten. Dat was volgens Rooijmans in principe ook mogelijk geweest, door een herschikking van sportvelden. ,,Dat is een optie, maar wel een hele dure", beseft Rooijmans. Een tweede variant: een ruil van accommodatie met Tivoli, heeft het niet gehaald, onder meer vanwege grote weerstand bij deze club.

Minst aantrekkelijke oplossing

De derde optie, verhuizen naar De Heihoef, is volgens Rooijmans de minst aantrekkelijke. ,,Dat wordt geen samenwonen uit liefde, maar een verstandshuwelijk met Tivoli. Er is geen geschil met die club. Maar de praktijk heeft uitgewezen -kijk naar Unitas- dat een gedeelde accommodatie tot fricties kan leiden. Wij worden hierdoor mogelijk geblokkeerd in onze groei. Als RPC op de Heihoef vier velden zou krijgen, waarvan twee kunstgras, en Tivoli één, zijn we eruit. Maar ik snap wel dat Tivoli dat niet ziet zitten; die willen óók groeien." Een club die in elk geval moet wijken voor letterlijk meer speelruimte, is de Eindhoven Cricket Club. De ruim twintig leden tellende vereniging -vooral expats- hebben van de gemeente de toezegging gekregen dat zij een ander terrein aangeboden krijgen. Voorzitter Balaji Adhimoolam heeft er alle vertrouwen in. Ook PSV Honk- en Softbal voorziet weinig tot geen problemen. ,,De gemeente heeft toegezegd dat we kunnen blijven", zegt voorzitter Jorg Sengers. Wel maakt hij zich zorgen over de fors groeiende drukte op en rond De Heihoef en de sfeer op het park. Bron: ED 13-07-2017