Activiteiten 2020-2022
TIVOLI 90 JAAR QUIZ

DE UITSLAG VAN DE TIVOLI 90 JAAR QUIZ

De deadline is verstreken en is het tijd om de uitslag en de antwoorden van “De Grote SV Tivoli 90 Jaar Quiz” hier bekend te maken. Blijkbaar heeft (bijna) niemand mee willen strijden om de titel “De Grootmeester Van De Grote SV Tivoli 90 Jaar Quiz”. Slechts 1 inzendster met antwoorden op alle 60 vragen hebben we mogen begroeten en dat is bijzonder tegenvallend en triest en eigenlijk zonde van de vele tijd en moeite die we hierin gestoken hebben. Het zal niet verbazen, dat zij automatisch de titel en de prijzen (van de al naar bol.com teruggestuurde prijzen hebben we nog iets weten te redden) in de wacht sleept. De winnares van “De Grote SV Tivoli 90 Jaar Quiz” is geworden: Dini Groeneveld-Engelen en zij is dus: “De Grootmeesteres Van De Grote SV Tivoli 90 Jaar Quiz”. Natuurlijk hebben we niet de moeite genomen om te gaan tellen hoeveel punten ze behaald heeft. Dat doen we samen (uw hoofdredacteur met zijn zus) nog wel een keer. De antwoorden van onze quiz vindt u door met de muis over het grote Tivoli-logo te bewegen. -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VRAGEN EERSTE RONDE

Vraag 1 Op welke datum werd onze club opgericht en welke 3 personen vormden het allereerste dagelijks bestuur? Vraag 2 Welke doelman maakte deel uit van het befaamde EVV Eindhoven (nu FC Eindhoven), dat in 1953-1954 de landstitel behaalde, was later (eind jaren vijftig, begin jaren zestig) de keeper van SV Tivoli, en was de opa van ons lid van de dames Anna Welten? Vraag 3 Hij was in de jaren 50 en 60 samen met zijn schoonvader en Harrie vd Veen een van de pioniers in de juniorenafdeling en jarenlang leider en secretaris/voorzitter van die afdeling. Hij werd in 1969 benoemd tot erelid en tot hoge leeftijd voetbalde hij in het legendarische “veteranenteam” van leider Jac van Heesewijk. Welk in 2016 overleden erelid bedoelen wij? Vraag 4 Welk legendarisch duo speelde samen in het 1e in de 40-er jaren, waren als secretaris en penningmeester lid van het bestuur in de 50-er en 60-er jaren, waren samen van 1954 tot 1962 trainer van het 1e, namen in 1972 na resp. 23 en 17 jaar secretaris/penningmeester afscheid en werden in 1973 benoemd tot Erelid? Vraag 5 Hij was speler bij de jeugd en senioren, redactielid en penningmeester clubblad, leider junioren en senioren, voorzitter senioren, secretaris junioren en HB. Wie kreeg in 1988 voor het eerst in de historie de titel “Lid van Verdienste” uitgereikt, terwijl hij nog in functie was, wie stierf in 2005 op 52- jarige leeftijd en werd in 2006 bij de feestavond van het 75-jarig bestaan postuum verkozen tot “Tivoliaan van de Eeuw”? Vraag 6 Wie zat in de 50-er en 60-er jaren langdurig in het bestuur, was in die tijd een markant figuur m.n. omdat hij “per zogenaamde stootkar snoep en versnaperingen van het Arnaudinaplein naar het veld aan de Heezerweg sleept om te verkopen voor Tivoli” en werd in 1972 benoemd tot lid van verdienste? Vraag 7 Wie was vanaf 2001 tot 2019 (niet onafgebroken) de voorzitter met de meeste dienstjaren en werd in 2014 tot Lid van Verdienste en in 2019 tot Erevoorzitter benoemd? En wie is onze andere Erevoorzitter? Vraag 8 Welk lid van ons veteranenteam was jarenlang een vaste waarde in ons 1e, was ook nog in 3 verschillende periodes geruime tijd trainer/ coach van het 1e en is met 636 wedstrijden voor het 1e de absolute recordhouder op dit gebied? Vraag 9 Wie is ons in 1979 benoemde enige vrouwelijke erelid, die in de 60-er en 70-er jaren een grote steunpilaar was bij de pupillenafdeling en wat was haar bijnaam? Vraag 10 Welke “Opa” was eind jaren 40, begin 50 een van de grondleggers van de juniorenafdeling en werd in 1960 benoemd tot lid van verdienste? Vraag 11 Op welk muzieknummer is de melodie van ons clublied gebaseerd? Vraag 12 Welke in 1966 tot erelid benoemde Tivoliaan heeft het record langste lidmaatschap in handen, was in het grijze verleden jeugd-/ seniorenspeler/- leider/bestuurslid en langdurig actief als terreinchef en verzending clubblad en stencil en was ook de opa van een voormalig keeper van onze selectieteams? Vraag 13 Wie waren de toenmalige jeugdspelers, die in het seizoen 1992-1993 op 14-jarige leeftijd in het 1e debuteerden en wie was toen de trainer/ coach van dat 1e? Vraag 14 Van welke trainer, die in verschillende periodes zo’n 6 seizoenen ons 1e trainde, is de volgende uitspraak bij een wedstrijdbespreking: “…. en ik eis van iedereen inzet, inzet tot 90 minuten na de wedstrijd”? Vraag 15 Wie waren de leiders van het A1, dat in het seizoen 1972-1973 promotie naar de junioren hoofdklasse (destijds de allerhoogste jeugdklasse) wist te behalen? Voor de antwoorden Ronde 1 beweeg de muis over het grote Tivoli-logo. Naar ronde 2 (vraag 16 t/m 30)
RONDE 1
3de Helft ???