LEDEN VAN VERDIENSTE

FRED VANDER HORST – LID VAN VERDIENSTE

(van onze redacteur Pascal Janssen met hulp van onze redacteur Jack Engelen) Als bestuurder is het je voornaamste taak om het reilen en zeilen van de club te bewaken met name in je eigen werkgebied. Binnen onze club hebben wij vele erg waardevolle vrijwilligers, zonder wie het hele reilen en zeilen ook absoluut niet mogelijk zou zijn. Hoe mooi is het dan ook om een van deze waardevolle vrijwilligers in het zonnetje te mogen zetten. Middels een versnelde procedure en een daaropvolgend unaniem bestuursbesluit is namelijk onze oer-Tivoliaan, Fred vander Horst, op 14 maart 2018 benoemd tot Lid van Verdienste. In het bijzijn van zijn zoon Aäron en diens partner, goede vriend en wedstrijdsecretaris Peter Smulders, goede vriend en vice-voorzitter Jack Engelen en hoofd seniorenzaken Pascal Janssen heeft Fred zijn versierselen vol trots in ontvangst genomen. Dat deze onderscheiding meer dan verdiend is, is een understatement. Fred is gedurende zijn 50-jarig lidmaatschap onder meer actief geweest als: jeugdleider, seniorenleider, redactielid, begeleider van ons damesteam, commissielid in diverse commissies, clubscheidsrechter, grensrechter, terreinknecht en hulp op allerlei gebied. Ook sportief heeft Fred zijn inbreng gehad in onze clubhistorie, met zijn befaamde techniek wist hij eind jaren 70 en begin jaren 80 nog te imponeren in ons vaandelteam met een kampioenschap in het seizoen 1979-1980 (het voorlaatste kampioenschap van een eerste elftal) als kroon op zijn sportieve carrière. Maar ook als supporter in hart en nieren van alle teams, is hij altijd een graag geziene toeschouwer geweest. Humor speelt een belangrijke rol in zijn communicatie, al wordt dit niet altijd begrepen. Zaken aan de kaak stellen, daar is Fred ook wel van. Om kort te gaan; Fred is en blijft een markante man waarbij Tivoli in het DNA zit. Het vervulde ons met trots om Fred te mogen onderscheiden. Tegelijkertijd was het ook confronterend en moeilijk omdat Fred gezien zijn slopende ziekte tot weinig meer in staat is. Wetende dat het einde nabij is voor hem, is het erg bijzonder om te mogen zien hoe trots hij is om Tivoliaan te zijn. In dit geval is ons clublied zeer zeker van toepassing: Tivolianen dat zijn wij allen, en daarom zijn wij zo trots!
Ode aan Fred van onze huisdichter Pascal Janssen

En daarom ben ik zo trots

Een oer-Tivoliaan Op alle vlakken actief Voor heel veel erg bekwaam Al lijkt zijn humor negatief Geëerd ten lange leste Zeer verdiende lof Tivoli past hem het beste Blij dat ik hem daar trof Vijftig jaar lidmaatschap Met vele neventaken Zie zijn clubliefde niet als grap Daarmee kun je hem 't hardste raken Met trots mocht ik hem opspelden Terecht, verdiend en gelukkig nog op tijd Waarvoor we de procedure versnelden Lid van Verdienste: Fred was verblijd!

En daarom zijn wij zo trots

Pasje, 15-3-2018
Nog een ode aan Fred door Frank Gielen
Onderstaand gedicht verscheen in ons clubblad in mei 2011 in het kader van een toenmalige rubriek “HET KNUPPELTJE – de dichtersversie. Het lijkt ons een gepast moment om dat nu met jullie te delen. Het is een Tivoliaan uit het heden, Maar zeker ook uit een roemrucht verleden. Veel huidige leden kennen hem niet, En sommigen vinden hem een rare Piet. Hij is ook niet gewoon, Noem hem maar gerust een icoon. Aan de verlengde Heezerweg op het groene veld, Zie ik hem nog voetballen, mijn held.

De bal beheerst aan de buitenkant van de linkervoet,

Alleen Hij en Maradona weten hoe dat moet.

Spurtend langs de lijn als een schicht,

Verloor de tegenstander hem al snel uit het zicht

Scoren aan de lopende band,

’s Maandags weer in de krant.

Zijn trouwste supporter steevast langs de lijn,

Niemand kreeg “onze jonguh” klein.

Op het veld maar ook in de zaal,

Ging hij met veel kampioenschappen aan de haal.

Veel van zijn tijd van zijn leven,

Heeft hij als trainer aan onze jeugd gegeven.

Tegenwoordig nog vaak te vinden in onze kantine,

Met oud bruin als benzine.

Prominent lid van onze veteranen,

Waarvan de roem begint te tanen

Onze clubkleuren zijn Oranje Zwart,

Dezelfde als die van zijn hart