TIVOLI 5

TIVOLI 5 KAMPIOEN EN BEKERWINNAAR

van onze correspondent Marc van Hout

Tivoli 5: Veni, vidi, vici

Ze kwamen, ze zagen en ze wonnen alles

Voorjaar 2018:

De geruchten over een nieuw team in het seizoen ’18/’19 worden sterker. Een team dat zal gaan bestaan uit een aantal huidige Tivolianen, terugkerende “kinderen van de club”, aangevuld met nieuwe talenten. Binnen de club heerst er in eerste instantie geen onverdeeld enthousiasme, zo zou het team een kort lontje hebben, wat zou kunnen leiden tot nadelige gevolgen voor de naam Tivoli.

1 juni 2019:

In het afgelopen jaar heeft het “probleemteam” flink huis gehouden, zowel in de 6e klasse 644 als in het bekertoernooi stond er duidelijk geen maat op dit team! Op 12 mei was het ongeslagen kampioenschap twee wedstrijden voor het einde van de competitie al een feit. Dit gebeurde ook nog eens met de overtuigende cijfers van 62 punten uit 22 duels en een doelsaldo van liefst 108-21! Een kleine drie weken later werd op deze zaterdag 1 juni de eerste beker in de historie van SV Tivoli na een 3-1 op RKDVC ook nog eens behaald. Kortom: missie geslaagd!

Najaar 2018:

Vol goede moed en erg overtuigd van eigen kunnen begonnen de mannen van Tivoli 5 aan het einde van de zomer aan hun seizoen. De start bestond uit drie bekerwedstrijden, om op elkaar ingespeeld te raken en de conditie op peil te krijgen. Met drie overwinningen en twintig doelpunten leken zij klaar voor de competitie. Na de eerste wedstrijd ook gewonnen te hebben, volgde uit bij Heeze al de eerste kleine misstap, het zelf benoemde sterrenensemble kwam niet verder dan een 2-2 gelijkspel. Een incident, een geduchte concurrent of was Tivoli 5 een diesel? Het laatste antwoord bleek het juiste te zijn, In speelronde 6 volgde de eerste echte krachtmeting, thuis tegen RKGSV. RKGSV had tot dat moment nog alles gewonnen, maar werden ondanks dat met een klinkende 5-2 terug naar Gerwen gestuurd. RKGSV verloor de week daarna opnieuw, maar verraste wederom een week later door bij Unitas’59 met 2-4 te winnen. In diezelfde week haperde de Tivoliaanse machine voor een tweede keer, opnieuw in de gemeente Heeze-Leende. Dit keer kwamen zij bij DOSL niet verder dan een 1-1 gelijkspel. Een week later, op 25 november, was het dan eindelijk een feit. Dankzij een 10-1 zege kwam Tivoli een week voor de topper tegen Unitas voor het eerst aan kop. Een week later stond de tweede topper van het seizoen op het programma, in het hol van de leeuw op sportpark ’t Bokt. De Tivolianen waren gespannen, onwetend wat ze konden verwachten, maar dit bleek echter niet veel te zijn. Unitas bleek in die wedstrijd in geen velden of wegen een concurrent en werden op het eigen kunstgras met maar liefst 0-5 afgedroogd. Het gat met de concurrentie was nu in hun laatste wedstrijd voor de winterstop definitief geslagen en zou in het vervolg niet meer gedicht worden, zo bleek later.

Voorjaar 2019:

De tweede seizoenshelft begon met de pikante ontmoeting tegen Heeze, nu bleek het een fluitje van een cent en stond er na negentig minuten 7-0 op het scorebord. Het gelijkspel tegen DOSL werd exact een maand later ook rechtgezet middels een 2-0 overwinning. De Tivolianen hebben nu dus een overwinning staan in hun laatste wedstrijd tegen alle teams in de competitie. De weken die volgden, leverden ook louter overwinningen op, met weinig tot geen tegendoelpunten. Toen 7 april aanbrak bleek Unitas ’59 nog steeds de grootste concurrent. Zij waren niet alleen met een beter elftal, maar ook met een bestuurlijke delegatie afgereisd naar De Heihoef om alsnog hun laatste beetje hoop te zien vervliegen. In een spijkerhard duel werd Unitas met veel pijn en moeite op een 2-1 nederlaag getrakteerd. Dit betekende dat met nog zes wedstrijden te spelen de planning van de festiviteiten al langzaam gemaakt kon gaan worden. Toen op 5 mei Unitas verrassend punten liet liggen bij SBC was het officieuze kampioenschap al een feit. Tivoli hoefde nog maar een punt te pakken uit de resterende drie wedstrijden en hadden ook nog een veel beter doelsaldo achter hun naam. Een week later, uit bij RKGSV, moest de dag van de waarheid worden. Wederom bleek de return tegen een concurrent weer een stuk lastiger dan de heenwedstrijd maar dankzij een 2-3 overwinning kon de schaal eindelijk de lucht in gestoken worden. Het eerste doel was dus bereikt!

Beker:

Na de poulefase in september is er tussendoor nog twee keer met Budel afgerekend en eenmaal met Brabantia. Door deze resultaten hadden de Tivolianen zich in het voorjaar ondertussen bij de laatste vier van het bekertoernooi gevoegd en stond de uitwedstrijd bij DBS op het programma. Volgens insiders een loodzware wedstrijd, tegen een ervaren elftal dat al jaren goede resultaten (en titels) in de competitie behaalt. Na een valse start stonden de Tivolianen vrij snel op een 2-0 achterstand, maar door een uitstekende tweede helft werd ook hier een klinkende 3-6 overwinning behaald en zou de finale het toetje van het seizoen moeten worden. Deze vond plaats op zaterdag 1 juni op het neutrale veld van Spoordonk, tegen RKDVC. Dat zij met bussen aankwamen, was wellicht een extra motivatie voor de Tivolianen, want nog voordat iedereen het in de gaten had, stond er al een 1-0 op het scorebord. RKDVC kwam beter in de wedstrijd en kwam dan ook weer op gelijke hoogte. Maar Tivoli 5 zou Tivoli 5 niet zijn, als ook deze wedstrijd in een overwinning werd omgezet en dankzij een 3-1 kon na de titel ook de beker aan het palmares worden toegevoegd. In een seizoen waarin alles vanaf het begin af aan op zijn plek viel, is Tivoli 5 meer dan terecht kampioen geworden. Een keeper en verdediging die stonden als een huis en tussen de winterstop en kampioenswedstrijd slechts vier doelpunten moesten incasseren, werden gecompleteerd door het voetballende en scorende vermogen op het middenveld en voorin. Mannen gefeliciteerd met dit geweldig seizoen!
Stand per 25-11 SV Tivoli 9 - 23 Unitas’59 8 - 21 RKGSV 8 - 18