TIVOLI 2

TIVOLI 2 KAMPIOEN

De zegetocht van Tivoli 2

Een vriendenteam. Officieel afgescheiden van het vaandelteam, maar waarvan regelmatig nog jongens een dubbel programma moesten afwerken op zondag. Niet meer tussen de andere selectieteams, maar in de 5e klasse op weg naar het kampioenschap. De weg begon met een wisselvallige start, in het bekertoernooi werden zij met vier punten uit drie wedstrijden al in de poulefase uitgeschakeld. Maar de competitie was het hoofddoel en deze startte op 23 september. Tivoli wist die dag met 2-3 te winnen bij Brabantia, terwijl ondertussen in Best de (zo bleek later) topper tussen Wilhelmina Boys en Maarheeze met 2-4 in het voordeel van de laatste werd beslist. Maar zoals eerder aangegeven, verliepen de eerste weken van de oranjehemden wisselvallig, in de 2e speelronde bleek een moeizame puntendeling tegen Nieuw Woensel de aanzet tot een betere periode. Dankzij vier overwinningen op rij, waaronder een 2-4 zege tegen de latere nummer 2 Maarheeze, nam Tivoli op 4 november de 1e plaats over van Nieuw Woensel. Een plek die ze een week later tegen directe concurrent Wilhelmina Boys alweer kwijt raakte door een 3-1 nederlaag. Maar dankzij de drie daaropvolgende overwinningen gingen de Tivolianen alsnog als koploper 2019 in, op een gedeelde eerste plek met Wilhelmina Boys. In de periode na de winterstop verloor Tivoli haar eerste wedstrijd, van Nieuw Woensel, en won de tweede wedstrijd. Doordat Wilhelmina Boys geen competitiewedstrijden speelde in die periode en andere concurrenten op nog grotere achterstand stonden, begon Tivoli ook aan maart als trotse koploper. Wilhelmina Boys hervatte de competitie nog met een ruime 6-0 overwinning, maar met vier gelijke spelen en een nederlaag in de vijf wedstrijden die daarop volgden, raakten zij steeds verder achterop de Tivolianen. Op 18 april namen de Tivolianen middels een 3-0 overwinning definitief afscheid van deze concurrent. De weg richting de titel lag dus open, maar was nog zeker geen gelopen koers. Door de vele afgelastingen en inhaalwedstrijden in deze periode kon vier speelronden voor het einde pas een goed beeld gecreëerd worden van de stand van zaken, die zag er nadat alle teams 18 wedstrijden hadden gespeeld als volgt uit: Het beloofde dus een spannende slotfase te worden. Onze Tivolianen maakten dit nog eens extra spannend door hun 19e wedstrijd te verliezen, 1-0 tegen Best Vooruit. Maarheeze won uiteraard wel en EFC en Wilhelmina Boys speelden tegen elkaar gelijk, dus de laatste twee waren (nagenoeg) kansloos voor de titel. Een week later wisten Tivoli en Maarheeze hun wedstrijd wel te winnen en zij moesten nu in de een na laatste wedstrijd tegen elkaar met slechts een punt verschil. Een directe wedstrijd om de titel dus. De Tivolianen waren in groten getale naar De Heihoef afgereisd om dit spektakel te aanschouwen. Bij winst was Tivoli kampioen en bij een nederlaag kreeg Maarheeze alles in eigen hand. In de heenwedstrijd werd de Poolse delegatie uit Maarheeze al verslagen dus het vertrouwen aan Tivoliaanse zijde was groot. In een enerverende wedstrijd was het uiteindelijk weer Tivoli dat aan het langste eind trok en zich zo kampioen mocht noemen! Zoals zo vaak wordt het team met de minste tegengoals kampioen en dat was dit jaar niet anders. Met slechts 24 tegendoelpunten dit seizoen (waarvan 4 in de laatste onbelangrijke wedstrijd), was de achterhoede inclusief keeper de grote kracht van ons tweede. En als je er voorin iedere wedstrijd gemiddeld meer dan drie maakt, kun je spreken van een terechte kampioen. Ook is de directe concurrent nummer twee 2x verslagen en werden de enkele misstapjes die er waren vooral opgelopen tegen de kleinere clubs. Via deze weg namens het bestuur: gefeliciteerd met het kampioenschap! De webryder, Marc van Hout De redactie clubblad is de geschiedenisboeken gaan uitpluizen. De conclusie daarvan is, dat in de hele Tivoli-historie ons 2e elftal tot nu toe slechts 4 keer eerder kampioen wist te worden, nl. in 1934, 1935, 1953 en 1981. Het was dus 38 jaar geleden, dat Tivoli 2 de titel wist te bemachtigen.
Stand per 1 mei SV Tivoli 18 - 44 Maarheeze 18 - 40 EFC 18 - 36 Wilhel.Boys 18 - 32